Wat is er met mij aan de hand?
Hoogbegaafdheid begrijpen bij volwassenen en kinderen.
‘Wat is er met mij aan de hand?’ Uit recent onderzoek (van Horssen-Sollie, 2016) is gebleken dat de vraag: de meest voorkomende vraag is die hoogbegaafden zich stellen.
Al op jonge leeftijd rijst de vraag: ‘Waarom voel ik mij zo anders?’, bijvoorbeeld wanneer hoogbegaafden op school ervaren dat ze anders reageren dan leeftijdsgenootjes.
Ze vinden het doorgaans moeilijk om uit te leggen wát er dan zo anders is.
Gebleken is dat een hoogbegaafde vaak buiten de groep valt, niet begrepen wordt, of steeds het gevoel heeft verkeerd te reageren.
Ook verveling en in conflicten belanden worden regelmatig genoemd.
Het gevoel van ‘anders zijn’ is voor veel hoogbegaafden aanleiding tot de vraag: ‘Wat is er mis met mij, wat doe ik fout?’.
Dit leidt er vaak toe dat ze zich terug trekken, met als gevolg een gevoel van eenzaamheid.
Want als jij anders bent voldoe je dus kennelijk niet aan de norm voor ‘gewoon’…
En dat leidt al snel tot kritiek van anderen.
Hoogbegaafdheid, herken je het volgende?
Vraag je dan eens af of er bij jou sprake is van hoogbegaafdheid…
Ze vinden je:
- veeleisend;
- lastig, waarom doe je alles op de moeilijkste manier?
- nooit tevreden;
- hooghartig;
- betweterig;
Hoogbegaafdheid brengt vele kwaliteiten met zich mee, maar tegenover kwaliteiten staan valkuilen. Dit kun je zien in het volgende overzichtje:
zeer hoog IQ
autonoom zijn
rijk geschakeerd gevoelsleven
hoog sensitief
gedreven en nieuwsgierig
scheppingsgericht
creatief
intens
snel
complex
snel overzicht, snel expert
zelfstandig
genuanceerd
neemt veel waar
gedreven en nieuwsgierig
produceert
creatief, innovatief
diep betrokken
maakt tempo, maakt zich nieuwe gebieden snel eigen
overziet het geheel
te snel oordelen, slaat stappen over
eigenwijs, conflicten
snel te emotioneel
snel overprikkeld
niet te stoppen
doet teveel onnodige dingen
ongeleid projectiel
overschrijdt (eigen) grenzen
verliest contact met anderen
verzandt in details