Corona en een sterk immuunsysteem

Corona en een sterk immuunsysteem

Het was niet de vraag of, maar wanneer ons land stevige maatregelen zou gaan nemen om een piekbelasting in de gezondheidzorg te voorkomen.
Inmiddels is wel gebleken dat het coronavirus bij veel mensen een gevoel van machteloosheid en angst oproept.
Toch staan we niet volledig machteloos, er zijn namelijk voldoende mogelijkheden om het coronavirus enige weerstand te bieden.
En daarbij is een sterk immuunsysteem een heel belangrijke factor. Het maakt dat een virusbesmetting over het algemeen met minder ernstige klachten doorlopen wordt.
Het goede nieuws is dat het opbouwen van een sterk immuunsysteem voor heel veel mensen binnen handbereik ligt!
Hieronder geef ik een paar basisadviezen, de meeste hiervan kun je snel en eenvoudig toepassen.

Op welke zaken heb je zelf invloed

Je voeding

Wie dagelijks voldoende fruit (2-3 stuks) en groenten (zorg voor minstens 500 gram per dag!) eet, is al heel goed bezig
Je zult misschien denken: zoveel groente, hoe krijg ik dat binnen? In de praktijk blijkt dat vrij eenvoudig.
De winterperiode bijvoorbeeld is bij uitstek geschikt voor een rijk gevulde groentesoep. Je vindt de heerlijkste recepten op internet. Denk daarnaast ook eens aan een maaltijdsalade als lunch, of een groente-fruit smoothie als ontbijt. En ’s zomers natuurlijk heerlijke zelfgemaakte fruitijsjes!

Verder is het aan te raden om meer plantaardige eiwitten te eten dan dierlijke.
Dit betekent ook het gebruik van zuivel verminderen.
Vis, vooral de kleine vette soorten, is belangrijk vanwege de gezonde vetten (omega-3).
In het algemeen geldt: Biologische voeding is gezonder want het bevat minder gifstoffen en een grotere voedingswaarde.

Drink voldoende water.

Het advies is om per kg. lichaamsgewicht 30 cc. water te drinken per dag. Dus wanneer je 70 kg. weegt vraagt jouw lichaam om 2,1 liter water per dag. Bij heel warm weer en transpireren is het handig om wat meer te drinken.

Voldoende beweging
Frisse buitenlucht

Deze twee zijn doorgaans prima te combineren 😊. Onze energiecellen hebben voldoende frisse zuurstof nodig om voedingsstoffen om te zetten in energie. En energie is precies wat het immuunsysteem goed kan gebruiken!
Ook zijn er inmiddels meerdere sportscholen die hun lessen online zetten of waar je live aan kunt meedoen. Ook al zijn sportscholen nu niet geopend, je kunt altijd contact opnemen om te informeren of je lid kunt worden.
Daarnaast is het belangrijk om dagelijks naar buiten te gaan, vooral bij zonkracht 3 en hoger geven we ons lichaam de kans om vitamine D aan te maken. Als er te weinig zon is geldt voor iedereen in Nederland om een vitamine D supplement te nemen. De dosering is afhankelijk van je leeftijd. Een orthomoleculair opgeleide therapeut kan je helpen om de optimale status te bereiken.

Stress, angst en negatieve emoties voorkomen of verminderen

Ons immuunsysteem is gebaat bij voldoende toevoer van energie. Negatieve emoties en stress zijn enorme energie-lekken. Je hebt het vast wel eens ervaren: na een boze bui of grote irritaties ben je vaak vermoeid. Dit kost je dus heel veel energie.
Met behulp van EFT kun je stress, angst en belastende emoties verminderen.

Een gezond dag-nacht ritme

Ons lichaamssysteem is gebaat bij een regelmatig dag-nacht ritme.
Overdag gaat ons sympathisch zenuwstelsel voor ons aan de slag. Dit zorgt ervoor dat we ’s ochtends wakker worden en aan de dag kunnen beginnen. Gedurende de dag zorgt het voor de juiste werking van allerlei energieprocessen.

’s Avonds is het belangrijk om de dag af te bouwen en het parasympatisch zenuwstelsel aan het werk te zetten. Hiermee start de aanmaak van melatonine zodat je de behoefte krijgt om te gaan slapen.
Gedurende de nacht worden allerlei belastingen (zowel fysiek als emotioneel) van de dag opgeruimd en afgevoerd.
De twee systemen wisselen elkaar af en hebben baat bij regelmaat.

Voedingsadvies is maatwerk

Uiteraard is ieder mens weer anders en een voedingsadvies op maat neemt ook de volgende factoren mee:

  • Supplementen
  • Laaggradige ontstekingen
  • Darmgezondheid
  • Gezond omgaan met elektromagnetische velden
  • pH waarde ondersteunen
  • Gifstoffen/chemicaliën vermijden

Inzicht krijgen in het functioneren van je immuunsysteem

Alle bovenstaande informatie is te bekijken door middel van een bioresonantiescan. Dus ook hoe sterk jouw immuunsysteem is in deze tijd van corona, evenals de mate van stress die je lichaam ervaart en de beschikbaarheid van de belangrijkste vitaminen en mineralen.

Merk je dat je verkouden of grieperig wordt?
Neem dan bij de eerste verschijnselen direct een flinke boost vitamine C!

Belangrijke update!
11-5-2020

Inmiddels wordt uit steeds meer onderzoeken duidelijk wat we allemaal zelf kunnen doen met voeding en suppletie.
Zorg dat je, naast alle bovenstaande adviezen, voedsel neemt dat rijk is aan zink, selenium en quercetine.
Voor actuele informatie en de nieuwste gezondheidsadviezen om zelf mee aan de slag te gaan raad ik je aan om ook eens te kijken op deze website

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *