Zomer, zon en gezondheid!

Zomer, zon en gezondheid!

Het is weer vakantietijd en ook in Nederland kunnen we volop genieten van de zon dit jaar!


De zon als vitaminebron

De zon is een uitstekende natuurlijke bron van vitamine D; onze huid maakt onder invloed van zonlicht namelijk vitamine D aan. We zijn echter zo bang geworden om onszelf aan de zon bloot te stellen dat veel mensen een serieus tekort aan vitamine D hebben. Bovendien is de zonkracht in ons land meestal te laag. Geschat wordt dat 75% van de Nederlanders een te lage vitamine D status heeft.
Vitamine D is één van de oudste vitamines, wat betekent dat het gedurende de evolutie veel belangrijke functies in je lichaam heeft gekregen. Vitamine D is namelijk niet alleen een vitamine, maar ook een hormoon. Een gebrek hieraan betekent dus een negatieve invloed op veel lichaamsfuncties.

Van zonlicht naar vitamine D

Zonlicht helpt ons lichaam om vitamine D om te zetten in een actieve vorm. Zodra de zon onze huid beroert, wordt de previtamine 7-dehydrocholesterol in de huid omgezet in vitamine D3. Die gaat via de bloedstroom naar de lever, die de vitamine D3 omzet in 25(OH)D (25-hydroxyvitamine D). Ten slotte bouwen de nieren dat om tot calcitriol of 1,25-dihydroxyvitamine D3 – de krachtige, hormonaal actieve vorm van vitamine D.

Het belang van vitamine D

Eigenlijk is vitamine D dus een hormoon, nodig voor de groei van meer dan dertig verschillende lichaamsweefsels.
De vitamine speelt verder een belangrijke rol bij de calciumopname – nodig voor gezonde botten – en zet apoptose (geprogrammeerde celdood) in gang, een natuurlijk, essentieel proces dat bescherming biedt tegen kanker. Tot slot kan vitamine D de groei van kanker afremmen door te voorkomen dat zich nieuwe bloedvaten vormen die voedingsstoffen naar de tumor vervoeren. Bovendien zijn er veel degeneratieve, chronische ziektes die een relatie lijken te hebben met een tekort aan vitamine D.

Voldoende vitamine D, wat je kunt doen

Allereerst kun je natuurlijk vitamine D3 uit voeding halen. Vette vis, zoals tonijn, makreel en zalm zijn een goede bron. Ook levertraan (de olie uit vette vis) bevat veel vitamine D.
Een andere optie is vitamine D3 als voedingssupplement.
Je kunt uitgaan van dagelijks 2000 IE (dit is 50 microgram). Vrouwen van 40+ bij voorkeur nog méér, evenals personen met een donkere huidskleur of met overgewicht.
Via dit linkje naar Orthomoleculair voeding- en suppletieadvies kom je meer te weten over de invloed van vitaminen en mineralen op onze gezondheid.

Insmeren of beter niet?

We hebben allemaal geleerd om ons goed in te smeren tegen de zon want verbranding van de huid kan kanker veroorzaken. Maar tegelijkertijd zorgt insmeren ervoor dat we onvoldoende vitamine D aanmaken, een vitamine die kanker helpt voorkomen…
Het is niet zo gek dat we in de war raken van alle adviezen die elkaar ook nog eens lijken tegen te spreken.
Iets om gedegen rekening mee te houden is de chemische belasting van reguliere zonnebrandcrèmes. Onderaan dit artikel vind je een linkje naar een recent onderzoek, uitgevoerd door de FDA.

Huidverbranding tegengaan zonder chemicaliën en nanodeeltjes

Een natuurlijke beschermer tegen zonnebrand die van binnenuit werkt is astaxanthine.
Astaxanthine staat bekend om het stimuleren van de natuurlijke weerstand van de huid tegen zonnebrand.

Wat is Astaxanthine?

Astaxanthine is een carotenoïde. Voorbeelden van carotenoïden zijn: alfacaroteen, bètacaroteen, lycopeen en astaxanthine. De meeste carotenoïden zijn krachtige antioxidanten. Ataxanthine is een natuurlijke stof die door algen wordt aangemaakt om zich te beschermen tegen de schadelijke invloeden van onder andere UV-stralen. Bijkomend voordeel van een antioxidant is dat het veroudering van de cellen tegengaat.
Astaxanthine is verkrijgbaar als supplement. Ook hier weer geldt: kies een merk dat natuurlijke ingrediënten bevat.

En als je toch wilt smeren, kies ook dan altijd voor een zo natuurlijk mogelijke crème!

 

Een linkje naar onderzoek naar chemicaliën in zonnecrèmes.

En een linkje naar meer informatie over astaxanthine.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *