Hoogbegaafdheid begrijpen, wat is er met mij aan de hand?

Wat is er met mij aan de hand?

Hoogbegaafdheid begrijpen bij volwassenen en kinderen.

‘Wat is er met mij aan de hand?’ Uit recent onderzoek (van Horssen-Sollie, 2016) is gebleken dat de vraag: de meest voorkomende vraag is die hoogbegaafden zich stellen.
Al op jonge leeftijd rijst de vraag: ‘Waarom voel ik mij zo anders?’, bijvoorbeeld wanneer hoogbegaafden op school ervaren dat ze anders reageren dan leeftijdsgenootjes.
Ze vinden het doorgaans moeilijk om uit te leggen wát er dan zo anders is.

Gebleken is dat een hoogbegaafde vaak buiten de groep valt, niet begrepen wordt, of steeds het gevoel heeft verkeerd te reageren.
Ook verveling en in conflicten belanden worden regelmatig genoemd.

Het gevoel van ‘anders zijn’ is voor veel hoogbegaafden aanleiding tot de vraag: ‘Wat is er mis met mij, wat doe ik fout?’.
Dit leidt er vaak toe dat ze zich terug trekken, met als gevolg  een gevoel van eenzaamheid.
Want als jij anders bent voldoe je dus kennelijk niet aan de norm voor ‘gewoon’…
En dat leidt al snel tot kritiek van anderen.

Hoogbegaafdheid, herken je het volgende?

Vraag je dan eens af of er bij jou sprake is van hoogbegaafdheid…

Ze vinden je:

  • veeleisend;
  • lastig, waarom doe je alles op de moeilijkste manier?
  • nooit tevreden;
  • hooghartig;
  • betweterig;

Hoogbegaafdheid brengt vele kwaliteiten met zich mee, maar tegenover kwaliteiten staan valkuilen. Dit kun je zien in het volgende overzichtje:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *